Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Märkesplacering

Det kan vara svårt att veta vart man ska placera märkena och därför så har vi en länk på var alla märken ska sitta

Köp scoutdräkten

Du kan köpa scoutdräkten, scoutmärken, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scouternas egen shop.

Där kan du också läsa mer om vad som gäller för märkesplacering.

Kolla gärna med kåren eller avdelningen innan du handlar, eftersom det ibland görs gemensamma beställningar.

Begagnade skjortor

Om du behöver en ny skjorta så kan du prata med din ledare om det finns någon begagnad skjorta