Spårare 8–10 år

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

I Scouterna kan du hitta på nästan vad som helst, från att leka nya lekar och bygga kojor i skogen som man kan sova i, till att pyssla och laga mat.

Du lär dig något nytt nästan varje dag i Scouterna, det är alltid roliga saker men ibland är de också väldigt bra att kunna. Som att tälja med kniv eller lägga bandage på någon som gjort sig illa. Men till skillnad från hur man gör i skolan läser vi inga böcker om knivar och bandage, vi lär oss genom att göra, genom att prova på allt på riktigt istället. Medan vi gör det samarbetar vi alltid i patruller, små grupper där alla är med och bestämmer. Det är smart, för tillsammans kan man alltid hjälpas åt att hitta på ännu roligare saker.

När man är scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

Terminsplanering

(Planeringen är preliminär, ändringar kan komma att göras beroende på väder mm.)

Vi försöker vara ute så mycket som möjligt även om det ibland är kallt och regnigt så det är viktigt att scouten bär kläder som passar vädret och aktiviteten!
Ta alltid med vattenflaska med vatten i , ett litet fika, en macka eller en frukt  och sittunderlag i en liten ryggsäck.
Kom ihåg att ta med pannlampa eller ficklampa när det är mörkt.
Vi träffas måndagar 18.00 – 19.30 vid scoutstugan Hartassen på Vitberget om inget annat anges.
Hemsidan är där information om möten läggs in, här uppdaterar vi även om mötet av någon anledning blir inställt.

Hör gärna av dig om du inte kan komma på mötet. Det underlättar för ledarna.
Ledarkontakt; Kicki Ödling Halvarsson, 070-27 37 684

29/1 Terminens första möte, välkommen nya scouter
5/2 Silvertävlingarna -vad är det?
Om du har ta med en spade som man kan gräva i snö med.
Spaden ska vara märkt med scoutens namn
11/2 Söndag kl. 13.00 Bowling på Bowlingkompaniet,
Anmälan senast 6/2 kl. 20.00, Anmälan till bowlingmöte
19/2 Eddahallen Badhuset, badvett, livräddning, långsimning och lek.
Samling i entrén vid kl. 17.45
25/2 Söndag, 10.00- Tefatscup, hela kåren på plats i Erikslidsbacken, familjeaktivitet, tag med något att åka på och fika
4/3 Sportlov, inget möte
11/3 Elda och tälja
18/3 Elda och tälja
25/3 Åkning i Erikslidsbacken och föräldramöte
1/4 Påsklov, inget möte
8/4 Trangia, stormkök, kan vi laga mat och diska?
15/4 Trangia, stormkök, kan vi laga mat och diska?
21/4 Söndag, 14.00-16.00 St. Georgs-dagen firas, kåraktivitet, Anmälan St Georgs-firande
26-27/4 18.00-10.00 Hajk – övernattning i Scoutstugan, Anmälan till hajk 26-27/4
6/5 Silvertävlingarna – vi tränar
13/5 Inget möte, Kåren förbereder sig för Silvertävlingarna
19/5 Söndag Silvertävlingarna, familjeaktivitet, Anmälan Silvertävlingarna
20/5 Inget möte
27/5 Planering kommer
3/6 Planering kommer
6-8/6 Torsdag -Lördag Hajk, kolla in lägerbreven som skickas ut.
Anmälan Wild scouts 2024, 6-8(9)/6

Är du inte medlem men vill bli.
Gå  in på Scouternas och kårens medlemsregistreringssida och anmäl medlemskap;
Finns plats välkomnast du annars får du besked om att du är på vår väntelista.