Upptäckare 10–12 år

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

I Scouterna träffar du nya kompisar och har kul. Tillsammans med kompisarna får du upptäcka nya äventyr varje gång ni ses.

Som upptäckarscout får du lära dig något nytt nästan varje dag, det är alltid roliga grejer men också sånt som är väldigt bra att kunna. Ni bestämmer själva vad ni vill göra, det kan vara allt från att lära er sjukvård till att bygga en egen flotte. Men i Scouterna lär vi oss inte hur man gör genom att läsa böcker om hur man bygger flottar, vi lär oss det genom att prova på riktigt istället.

När man är scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

Det är viktigt att scouten bär kläder som passar vädret och aktiviteten. Annat att ta med:
– Vattenflaska, dryckeskåsa
– Sittunderlag
– Ett litet fika, smörgås/frukt och något att dricka, undvik kakor
– Pannlampa/ficklampa

Samtliga träffar måndagar 18:00-19:30 med samling vid scoutstugan Hartassen på Vitberget om inte annat anges.

Planeringen nedan är preliminär och kan komma att ändras.

Program vt 2024:

29/1 Terminens första möte, knopar och lekar
5/2 Silvertävlingarna -vad är det?
11/2 Söndag Boda Borg
Vi träffas vid ingången 14.45.
Vi utmanas i grupp. Olika uppdrag som ska lösas.
19/2 Eddahallen Badhuset, badvett, livräddning, långsimning och lek
25/2 Söndag, 10.00- Tefatscup, hela kåren på plats i Erikslidsbacken, familjeaktivitet, tag med något att åka på och fika
4/3 Sportlov, inget möte
11/3 Inget möte
18/3 Elda och tälja
25/3 Elda och tälja
1/4 Påsklov, inget möte
8/4 Trangia, stormkök, kan vi laga mat och diska?
15/4 Trangia, stormkök, kan vi laga mat och diska?
21/4 Söndag, 14.00-16.00 St. Georgs-dagen firas, kåraktivitet, Anmälan St Georgs-firande
29/4 Silvertävlingarna – vi tränar
6/5 Silvertävlingarna – vi tränar