Äventyrare 12–14 år

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

I Scouterna träffar du nya kompisar och har kul. Tillsammans med kompisarna får du upptäcka nya äventyr varje gång ni ses.

Som äventyrarscout får du lära dig något nytt nästan varje dag, det är alltid roliga grejer men också sånt som är väldigt bra att kunna. Ni bestämmer själva vad ni vill göra, det kan vara allt från att lära er sjukvård till att bygga en egen flotte. Men i Scouterna lär vi oss inte hur man gör genom att läsa böcker om hur man bygger flottar, vi lär oss det genom att prova på riktigt istället.

När man är scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

Det är viktigt att scouten bär kläder som passar vädret och aktiviteten samt att varje gång ha med vattenflaska, dryckeskåsa  och sittunderlag, gärna i en liten ryggsäck. Du ska klara hela mötet utomhus utan att frysa. Om du har, ta med pannlampa eller ficklampa när det är mörkt ute på kvällen. Du får också ta med kniv till mötet om du vill men kom ihåg att ledarna bestämmer när du får använda den.

Vårterminen 2024

Samtliga träffar är söndagar 18.00-19.30 med samling vid scoutstugan Hartassen på Vitberget om inte annat anges.

Program VT 2024:

28/1 Terminsstart med pulkaåkning i Solbacken Den som vill kan ta med eget fika, vi gör upp eld så det går att grilla korv om nån vill. Pulkbacken ligger på södra sidan om E4:an norr om Skellefteå

4/2 Tygtryck för att göra matpåse att ha med på hajker Vi gör potatistryck på tyg som ska bli förvaringspåse till matsaker i hajkpackningen

11/2 Matlagning Vi gör tortillapizza på muurikka och egen vaniljglass till efterrätt. Anmäl (via mail till någon av ledarna) innan lördag om du kommer på mötet, så vi vet hur mycket ingredienser vi behöver.

18/2 Bygga av snö

25/2 Tefatscupen OBS! Kl 10, mer information kommer

3/3 Sportlov, inget möte

10/3 Sportlov, inget möte

17/3 Stadsorientering med Turf OBS! Vi träffas på Nordanå, vid stora entrén. För en gångs skull kommer det att vara OK att använda mobilen nästan hela scoutmötet. Turf är en app som barnen gärna får ladda ner i förväg (ikonen är en gul gubbe på svart bakgrund). Det är inget krav att ha mobiltelefon med för att delta, barnen jobbar i små grupper och det behövs bara en telefon per grupp.

24/3 Träna inför Silvertävlingarna

31/3 Påsklov, inget möte

7/4 Påsklov, inget möte

14/4 Vedbärning OBS! Ändring i programmet! Vi får ett lass ved som måste tas in i vedboden. När vi har jobbat klart kopplar vi av med att göra upp en eld och laga hajkbananer.

21/4 St Georgs-firande med muffinsdekorering OBS! Kl 14-16. På grund av snöläget vid Scoutstugan träffas vi istället vid Tuböleskolan på Anderstorp. Om någon behöver vägbeskrivning dit så hör av er till någon av ledarna.
Anmälan St Georgs-firande

28/4 Scoutlagen, samarbete och att vara en bra kompis Det blir prat om hur vi är mot andra och vill att andra ska vara mot oss. Och så lite sammarbetsutmaningar.

4-5/5 Hajk Vi träffas på lördag kväll efter att ha ätit middag hemma, förbereder lägret, gör gemensamt kvällsfika och lite annat innan vi går och lägger oss. Förutsatt att våren har kommit… Mer information kommer.

12/5  Sjukvård

19/5 Silvertävlingarna I år är vi på hemmaplan. Scouternas anmälan; Anmälan Silvertävlingarna

26/5 Scoutmöte

2/6 Inget möte

6-8(9)/6 Vårläger med andra kårer från distriktet, Wild scouts 2024, Anmälan Wild scouts 2024, 6-8(9)/6  Läs lägerbreven som kommer per mail och fundera på om du vill följa med. Vi hoppas att det ska vara många scouter ur vår grupp som är lägersugna.